onsdag 2 juni 2010

Hem kära hem

Har idag deltagit i ett seminarium arrangerat av hyresgästföreningen, föga förvånande lades deras sak fram sådant att deras intressen missgynnas av systemet. Jag kan förvisso hålla med i vissa delar, faktum är att skattesystemet till del missgynnar hyresrätten. Däremot är inte det hela sanningen till att det råder bostadsbrist, det vill säga bostadsbrist på vissa ställen.

Det är inte alltid man drar samma slutsatser av symptomen, det är uppenbart. Är det så att hyresrätten missgynnas i högre grad än vad glesbygden missgynnas generellt? Skulle vi ha bostadsbrist om människor hade möjlighet att bo kvar i hemorten i större utsträckning? En sak är säker där jag bor i Överum finns ingen bostadsbrist, och jag välkomnar alla med problem att hitta bostad att flytta hit. Vi har mycket att erbjuda högsta kvalitet i vår skola, högsta kvalitet i vår vårdcentral. Nära till en underskön natur, med fiske och jakt, svamp och bärplockning eller bara rekreation i allmänhet. Vi har rimligt pendelavstånd till Linköpings arbetsmarknadsområde, och en fantastisk uppväxtmiljö för våra barn.

Så alla ni som har problem att finna boende i staden, passa på innan det är försent att skaffa ett billigt bra boende i Överum.

Trots allt fanns en del saker att ta fasta på förslag som jag gärna tar med mig, min slutsats är dock en annan än vad som kanske var avsikten. Min slutsats är snarare att det finns anledning att se över hela skattesystemet för att få en mer direkt och tydlig skatt, min medicin för att komma till rätta med snedvriden effekt i systemet är inte mer subventioner och bidrag, utan snarare borttagande av andra och generell sänkning av skattetrycket.

Detta tål att tänkas på, och här finns definitivt mycket kvar att önska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar