lördag 5 juni 2010

A walk in the park?

Jaha, då har man deltagit i ännu en debatt, ordnad av Swedbank på världsmiljödagen, denna underbara försommardag i stadsparken, Västervik. Jag tycker det är ett bra initiativ att sätta fokus på miljöfrågorna. Nu var det meningen att helt rikta fokus på Västervik och kommunen, men hur ska man kunna avgränsa sig där i en seriös debatt? Allt hänger liksom ihop, man kan inte med trovärdighet lova att lösa alla problem överallt hela tiden. Det var det bärande temat i mitt anförande, för att få trovärdighet i miljöpolitiken, krävs att vi tar hänsyn till orsak och verkan, helt enkelt tar hänsyn till konsekvenserna för förslag och beslut.

Det är lite si och så med den policyn ifrån somliga partier, det är klart att det låter bra med guld och gröna skogar, vi måste alltid granska och synliggöra den typen av politik och vad den innebär egentligen, annat än ren populism.

Jag menar att vi måste fokusera på de viktigaste frågorna, vi måste se till att insatserna ger maximal nytta, genom att satsa där det ger mest tillbaka. Vi kan inte begränsa vårt arbete till landets gränser, även om vi naturligtvis måste göra vår del här hemma. Vi måste också bejaka teknisk utveckling och tro på nya lösningar. Vi måste ha en nära kontakt med forskning och utveckling för att väga nya rön. Framförallt måste vi försvara den fria forskningen, så att alla aspekter och perspektiv kan vägas in i vår politik.

Jag menar att de effektivaste miljöinsatserna får bäring genom attitydförändringar och genom ett stort miljömedvetande generellt, i allt vi gör. Det här måste finnas hos den stora merparten av medborgarna, och det kan endast nås genom att vi har en relevant miljöpolitik, helt enkelt en trovärdig politik som är väl underbyggd rent faktamässigt. Kan vi inte leva upp till denna enkla devis, ja då kommer vi heller inte att få gensvar från våra medborgare och därför kommer heller inte miljömålen att uppnås.

Nu tycker jag att vi har ett rätt så stort miljömedvetande i vårt land, men bra kan bli bättre, man ska dock vara medveten om att desto bättre vi är desto svårare blir det att kräva ännu mer. Däri ligger utmaningen.

1 kommentar:

  1. Hej Jörgen!
    Mitt namn är Evelina Karlsson , redaktör på Gamleby tv-produktion.
    Jag kontaktar dig för att jag har fått ditt namn ifrån moderatförbundet i kalmarlän.
    Vi håller nämligen på med en tv-produktion om kulturen i dagens samhälle , och vi söker en person som kan medverka i en diskution om detta.
    Jag tror att du skulle vara en väldigt bra person att ha med i vårat program.
    Jag vore väldigt tacksam om du skulle vilja kontakta mig om intresse och tid skulle finnas till detta.
    Sändningen av detta program kommer att visas på webben och spelas in den 4 november klockan 20:00
    Tack på förhand!

    Vänligen

    Evelina Karlsson
    Gamleby tv-produktion
    Mobil: 0702068753
    Redaktionstelefon: 0493-14619

    SvaraRadera